Projecten

EITJESPROJECT

dav

De paashaas is in het land en huppelde ook vrolijk onze klas binnen. Uiteraard wisten we allemaal dat er niet enkel chocolade eieren bestonden, maar ook kippeneitjes, eendeneitjes en… Egels komen die eigenlijk ook uit eitjes? Het nieuwe project was een feit 🙂

We vonden een schatkaart van de paashaas en gingen op zoek in de Wolvenberg naar de schat.

Jammer genoeg hebben we geen eitjes gevonden. We zagen wel de paashaas voorbij springen die zich snel voor ons verstopte in zijn holletje. In de bomen hebben we ook verschillende vogelnestjes gezien.

davdav

De schatkaart was niet zo duidelijk dus besloten we om een brief naar de paashaas te schrijven.

In de klas maakten we mooie tekeningen, we knutselden met eierdozen en speelden leuke spelletjes (vb. Wat is er anders?)

We maakten zelf eiersla. Samen kookten we de eitjes die we daarna lieten afkoelen in een koud badje.

Daarna gingen we helemaal alleen aan de slag:

  • eitje pellen
  • eitje pletten
  • mayonaise, peper en zout erbij
  • roeren
  • op een toastje
  • opeten

Het was overheerlijk!

We programmeerden met de blue bots. we moesten de juiste weg zoeken tussen een cijfer en een aantal eieren.

dav

We onderzochten welke dieren uit eitjes kwamen en welke uit de buik van mama. We zagen er ook enkele filmpjes over, dat was soms wel spannend.

We knutselden een kuiken dat uit een eitje kwam.

davdav

We lazen samen het boek ‘het mooiste ei van de wereld’. Daarna gingen we zelf aan de slag en maakten onze mooiste eieren van de wereld. We kozen zelf welk materiaal we gebruikten. We leerden ook een techniek met verf en scheerschuim.

We onderzochten ook hoe sterk eieren waren. We probeerden met één hand een kippenei stuk te knijpen en dat lukte niet.

Raoul had een leuk weetje over het struisvogelei: dat is het grootste ei dat er bestaat. Elea had een struisvogelei meegebracht naar school.

sdr

Karin kwam een pakje brengen dat de postbode had gebracht. Van wie zou dat zijn?

De paashaas had onze brief gekregen, wat een leuke verrassing. Dat wordt smullen 🙂

In de kring hadden we samen besloten om van het struisvogelei van Elea broodjes struisvogelei te maken.

Dat smaakte verrukkelijk.

Het project was helemaal compleet toen we een onverwacht bezoekje hadden gekregen van de paashaas. die had chocolade eitjes in onze fruitdoos verstopt 😉

dav

MUZIEKPROJECT

dav

Ons eerste project van 2019 werd een muziekproject. We hebben fantastische weken gehad met vele leuke instrumenten.

We gingen boven in de muziekklas een kijkje nemen naar de grote piano. We leerden het verschil tussen hoge en lage tonen en speelden zelf muziek.

Ook in onze hoeken konden we ons op muzikaal vlak uitleven. We experimenteerden met instrumenten, we schilderden helemaal alleen ons lievelingsinstrument, we schreven zelf muziek met muzieknoten (die de juf dan daarna probeerde te spelen op de blokfluit ;-)) en nog veel meer…

Leerkring Elke had ook een muziekproject en kwam muziek spelen in onze klas. Sommigen mochten zelfs handtekeningen uitdelen 🙂

Natuurlijk deden we ook verschillende onderzoekjes:

  • Hoeveel muzieknoten bestaan er?
  • wat is het verschil tussen een fanfare en een orkest?
  • Hoe maak je muziek?
  • Wat heb je nodig om een concert te geven?
  • Welke kleur heeft muziek?
  • Is alle muziek mooi?

 

We schreven zelf een verhaal over Ludwig en het muziekmonster. De kleuters verzonnen het verhaal terwijl de juf alles probeert te tekenen. Daarna maakten we zelfs een liedje van ons eigen verhaal, dat was super leuk.

dav

verhaal Ludwig en het muziekmonster

Kirsten de mama van Jasper kwam naar onze klas om muziekmonsters te maken van klei. De eerste stap was creatief vormgeven met klei, daarna werden onze monsters in een hete oven gebakken. De tweede stap was het monster beschilderen en de laatste stap eten geven: we maakten muzieknoten met parels en chenilledraad.

We knutselden een muzikale verrassing voor Valentijn en leerden veel verschillende liedjes.

Er kwamen ook verschillende ouders muziek spelen in de klas en dat vonden wij de max!!! Van accordeon tot mondharmonica we hebben het allemaal mogen beluisteren.

Stefaan, de papa van Jasper had zelfs een hele show in elkaar gestoken. Waarbij we mochten dansen op de tafels.

Om ons project af te sluiten besloten we een concert te geven samen met leerkring Elke. We pakten het grondig aan en maakten een stappenplan. We begonnen aan de voorbereidingen en maakten onze eigen affiche en uitnodigingen. We oefenden onze liedjes en dansjes. We knipten onze inkomtickets en stelden regels op voor tijdens het concert. We bouwden ook een kassa en zorgden voor security.

dav

En dan was het zover: ons concert. Wat hebben we genoten iedereen vond het heel leuk en spannend (het kriebelde in sommige buikjes:-))

davdavIMG-20190221-WA0003 (2)IMG-20190221-WA0004 (1)IMG-20190221-WA0005 (1)IMG-20190221-WA0008 (1)IMG-20190221-WA0009 (1)

Dankjewel dat jullie erbij waren, het was een fantastische afsluiter van een superleuk project!

KERSTPROJECT

IMG_20181207_132134.jpg

Wat hebben we gezellige weken gehad tijdens ons kerstproject. Er was vanalles te doen in de klas. We speelden met het huis van de kerstman, we konden tekenen/schrijven in de sneeuw, kerstbomen versieren met plasticine, pakjes maken van clics, kerstballen zoeken tussen sneeuwballen en nog veel meer…

We werkten ook hard aan ons ‘geheim project’ (onze nieuwjaarsbrief). Elke dag oefenden we onze tekst. We moesten erg veel doen om van onze brief een kunstwerk te maken. We bewerkten zelf op de Ipad onze kerstfoto, met rolden met kerstballen en zilververf om de achtergrond te versieren. We knipten zelf onze foto uit, strooiden met nepsneeuw, … Het resultaat van jullie kapoen hebben jullie op 1 januari zelf mogen bewonderen.

Om af te sluiten brachten we allemaal iets lekkers mee om te smullen tijdens ons kerstfeestje. Wat hebben we lekker gegeten…

mde

We hadden ook een cadeautje gekocht voor een kindje van de klas, tijdens het spelletje met de kerstmuts koos elk kindje een pakje.

Om het feestje helemaal compleet te maken keken we samen naar  een kerstfilmpje over een egeltje en een stukje Mickey’s kerstfeest.

dav

Het was erg fijn en na de vakantie zijn we klaar om in het nieuwe jaar te vliegen!

 

SINTERKLAASPROJECT

dav

Hij komt, hij komt… De sint arriveerde in de egelklas met een groot probleem. Het spiekpietje in mijn schoen maakte zich zorgen want Sinterklaas en zwarte Piet rijden ’s nachts over de daken zonder een fluo hesje. Gelukkig ontwierpen de kinderen onmiddellijk enkele fluo mantels en staffen voor Sinterklaas.

dav

Tijdens deze weken knutselden we stoomboten, mijters en sinterklazen met lange en korte baarden.

 

We maakten samen een brief naar de Sint en schreven zelf onze naam eronder.

Daarna gingen we samen met de kindjes van de bijenklas onze brief en tekeningen posten.

In onze hoekjes konden we ons als echte zwarte Pieten en/of Sinterklazen uitleven. We konden ons verkleden, rolden pepernoten van speculaasklei, telden speelgoed in de zak, maakten woordjes met letterkoekjes, belden naar de Sint met de Ipad,  maakten zelf een vlaggenlijn en nog veel meer…

 

We leerden goed observeren. We keken grondig naar onze schoen en vulden een infofiche in. Daarna tekenden we zelf onze schoen na, dat was echt super moeilijk.

Er werd ook druk gebouwd de voorbije weken. De stoomboot uit duplo, een mozaïek van Sinterklaas uit clics, creaties met de plusblokjes, …

We onderzochten wat er allemaal in onze schoen moest en gingen daarna op zoek doorheen de school. We vonden wortels, bekertje met water, suikerklontjes, een pintje bier en knipten vers gras voor Slechtweervandaag.

dav

We zetten alles netjes klaar voor Sinterklaas en zwarte Piet. En dan afwachten… Zijn we braaf geweest???

dav

Sinterklaas kwam met Zwarte pieten op school toneel spelen, dat was leuk en grappig.

En na de speeltijd was het eindelijk zo ver… Wat ligt er in onze schoentjes???

WAUW!!! Playmobil, Lego, een robot, nieuwe boekjes, … In de egelklas alleen maar hele brave kindjes hoor…

Daarna was het tijd om al dat speelgoed uit te testen. LEUK!!!

 

VERKEERSPROJECT

img_20181109_083247.jpg
dav

We begonnen ons verkeersproject met een brainstorm over het verkeer. Wat weten we al en wat willen we graag weten? Daaruit vloeiden ook twee onderzoekjes voort:

  • Hoeveel verkeersborden zijn er en welke vorm hebben die?
  • Wat heeft allemaal wielen?

We maakten voertuigen met logiblokken en oefenden zo basisvormen zoals vierkant, cirkel, rechthoek en driehoek.

We knutselden onze eigen nummerplaten. Sommigen deden dit met stiften en anderen met chenilledraad.

We oefenden een wandelparcours met obstakels op de speelplaats van de lagere school samen met de kindjes van de uilenklas.

Er werd ook druk in onze hoeken gespeeld, we maakten een autohoek, tekenden politiemannen, maakten onze eigen puzzels en nog veel meer…

We speelden rollenspellen in het zaaltje terwijl we rondreden met auto’s en rolschaatsen.

We leerden ook het verschil tussen links en rechts en oefenden dit met een verkeersmatrix.

Ook de juffen toonden via een grappig toneeltje dat zij zich veilig kunnen gedragen in het verkeer. Daarna leerden we samen het liedje ‘Helm op Fluo top’.

We leerden het belang van onze fluohesjes op een creatieve manier. We kleurden delen van onze fiets met een gele wasco en wanneer ons blad wit was konden we onze fiets erg goed zien. Dan maakten we het donker (met ecoline) de fiets was niet goed zichtbaar maar waar er fluo (wasco) zat kon je nog steeds goed zien.

Ook de politie bracht een bezoekje aan onze school. We mochten verschillende hoedjes passen, de handboeien aandoen, in de combi zitten en onze vragen stellen. Het was heel boeiend en plezierig.

1542307452052

We maakten een verkeerswandeling in Berchem met de uiltjes. We zagen erg veel verkeersborden en oefenden het oversteken over het zebrapad.

Niet alleen de politie maar ook Kaatje van Ketnet bracht onze school een bezoekje.

Met k’nex bouwden we zelf auto’s en met de flowerpuzzle maakten we kleurrijke verkeersborden.

We schilderden met fluo verf een fluohesje en tekenden onszelf in het hesje met stiften. We kleefden er later ook reepjes spiegelfolie om het reflecteer effect te verkrijgen. MOOI!

Om af te sluiten tekenden we in ons vrij tekstenboek en vierden we een heus FLUO feest. JOEPIE!!!!!

dav
dav

DIAMANTENPROJECT

dav

We startten ons project met enkele onderzoeksvragen:

  • Waar vind je diamanten?
  • Hoe worden diamanten glad?
  • Hoe maak je diamanten?

Gaandeweg ons project onderzochten we dit en nog veel meer.

 

We transformeerden onze winkel in een echte juwelier. We noemden onze winkel ‘Het Blinkie Diamantje’. We schilderen ook zelf stenen om in de winkel te kunnen verkopen.

 

We deden een stenentocht in en rond de school en het park. We gingen op zoek naar verschillende soorten, vormen, kleuren, … We trokken zelf foto’s van deze stenen met de Ipad. Tijdens onze tocht ontdekten we dat er huizen waren met mooie mozaïeksteentjes.

IMG_0926IMG_0925

Natuurlijk speelden we ook in onze anderen hoeken met verschillende (edel)stenen en diamanten. We speelden diamantrace, bouwden creaties met stenen, maakten pikhouwelen met blokjes, stenen wassen/onderzoeken, …

 

We tekenden met wasco’s diamanten en schilderen erover met zwarte ecoline om een mijn te maken. Om het af te werken kleefden we er nog propjes aluminiumfolie op.

Piet de papegaai kwam voor de eerste keer langs met zijn woordkaarten. We speelden hier samen leuke taalspelletjes mee.

Aan het magneetbord hebben we geteld met diamanten.

Met verteldobbelstenen maakten we zelf een verhaal. Daarna maakten we tekeningen en zo ontstond ons verhaal ‘Jantje het diamantje. We maakten met onze tekeningen een digitaal prentenboek dat we zelf inspraken.

Jantje het diamantje

dav

Voor ons optreden tijdens de schoolkring maakten we muziek met stenen. Met pastelverf en wattenstaafjes versierden we onze eigen stenen.

 

Sabrina de mijnkabouter kwam een keertje langs in onze klas. Zij legde ons uit welke stappen er nodig waren om van een diamant een ring te maken.

  • goed zoeken in de mijn
  • uitkappen met een pikhouweel
  • ruwe diamant
  • slijpen
  • geslepen diamant
  • ring

 

Om ons project af te sluiten gingen we met krijt tekenen op de rotsen in het park. Dat was moeilijker dan op papier met al die hobbels, maar wel heel erg leuk.

 

Het eindresultaat 😀

 

Het was een superleuk project!!!

Advertenties