Projecten

KERSTPROJECT

IMG_20181207_132134.jpg

Wat hebben we gezellige weken gehad tijdens ons kerstproject. Er was vanalles te doen in de klas. We speelden met het huis van de kerstman, we konden tekenen/schrijven in de sneeuw, kerstbomen versieren met plasticine, pakjes maken van clics, kerstballen zoeken tussen sneeuwballen en nog veel meer…

We werkten ook hard aan ons ‘geheim project’ (onze nieuwjaarsbrief). Elke dag oefenden we onze tekst. We moesten erg veel doen om van onze brief een kunstwerk te maken. We bewerkten zelf op de Ipad onze kerstfoto, met rolden met kerstballen en zilververf om de achtergrond te versieren. We knipten zelf onze foto uit, strooiden met nepsneeuw, … Het resultaat van jullie kapoen hebben jullie op 1 januari zelf mogen bewonderen.

Om af te sluiten brachten we allemaal iets lekkers mee om te smullen tijdens ons kerstfeestje. Wat hebben we lekker gegeten…

mde

We hadden ook een cadeautje gekocht voor een kindje van de klas, tijdens het spelletje met de kerstmuts koos elk kindje een pakje.

Om het feestje helemaal compleet te maken keken we samen naar  een kerstfilmpje over een egeltje en een stukje Mickey’s kerstfeest.

dav

Het was erg fijn en na de vakantie zijn we klaar om in het nieuwe jaar te vliegen!

 

SINTERKLAASPROJECT

dav

Hij komt, hij komt… De sint arriveerde in de egelklas met een groot probleem. Het spiekpietje in mijn schoen maakte zich zorgen want Sinterklaas en zwarte Piet rijden ’s nachts over de daken zonder een fluo hesje. Gelukkig ontwierpen de kinderen onmiddellijk enkele fluo mantels en staffen voor Sinterklaas.

dav

Tijdens deze weken knutselden we stoomboten, mijters en sinterklazen met lange en korte baarden.

 

We maakten samen een brief naar de Sint en schreven zelf onze naam eronder.

Daarna gingen we samen met de kindjes van de bijenklas onze brief en tekeningen posten.

In onze hoekjes konden we ons als echte zwarte Pieten en/of Sinterklazen uitleven. We konden ons verkleden, rolden pepernoten van speculaasklei, telden speelgoed in de zak, maakten woordjes met letterkoekjes, belden naar de Sint met de Ipad,  maakten zelf een vlaggenlijn en nog veel meer…

 

We leerden goed observeren. We keken grondig naar onze schoen en vulden een infofiche in. Daarna tekenden we zelf onze schoen na, dat was echt super moeilijk.

Er werd ook druk gebouwd de voorbije weken. De stoomboot uit duplo, een mozaïek van Sinterklaas uit clics, creaties met de plusblokjes, …

We onderzochten wat er allemaal in onze schoen moest en gingen daarna op zoek doorheen de school. We vonden wortels, bekertje met water, suikerklontjes, een pintje bier en knipten vers gras voor Slechtweervandaag.

dav

We zetten alles netjes klaar voor Sinterklaas en zwarte Piet. En dan afwachten… Zijn we braaf geweest???

dav

Sinterklaas kwam met Zwarte pieten op school toneel spelen, dat was leuk en grappig.

En na de speeltijd was het eindelijk zo ver… Wat ligt er in onze schoentjes???

WAUW!!! Playmobil, Lego, een robot, nieuwe boekjes, … In de egelklas alleen maar hele brave kindjes hoor…

Daarna was het tijd om al dat speelgoed uit te testen. LEUK!!!

 

VERKEERSPROJECT

img_20181109_083247.jpg
dav

We begonnen ons verkeersproject met een brainstorm over het verkeer. Wat weten we al en wat willen we graag weten? Daaruit vloeiden ook twee onderzoekjes voort:

  • Hoeveel verkeersborden zijn er en welke vorm hebben die?
  • Wat heeft allemaal wielen?

We maakten voertuigen met logiblokken en oefenden zo basisvormen zoals vierkant, cirkel, rechthoek en driehoek.

We knutselden onze eigen nummerplaten. Sommigen deden dit met stiften en anderen met chenilledraad.

We oefenden een wandelparcours met obstakels op de speelplaats van de lagere school samen met de kindjes van de uilenklas.

Er werd ook druk in onze hoeken gespeeld, we maakten een autohoek, tekenden politiemannen, maakten onze eigen puzzels en nog veel meer…

We speelden rollenspellen in het zaaltje terwijl we rondreden met auto’s en rolschaatsen.

We leerden ook het verschil tussen links en rechts en oefenden dit met een verkeersmatrix.

Ook de juffen toonden via een grappig toneeltje dat zij zich veilig kunnen gedragen in het verkeer. Daarna leerden we samen het liedje ‘Helm op Fluo top’.

We leerden het belang van onze fluohesjes op een creatieve manier. We kleurden delen van onze fiets met een gele wasco en wanneer ons blad wit was konden we onze fiets erg goed zien. Dan maakten we het donker (met ecoline) de fiets was niet goed zichtbaar maar waar er fluo (wasco) zat kon je nog steeds goed zien.

Ook de politie bracht een bezoekje aan onze school. We mochten verschillende hoedjes passen, de handboeien aandoen, in de combi zitten en onze vragen stellen. Het was heel boeiend en plezierig.

1542307452052

We maakten een verkeerswandeling in Berchem met de uiltjes. We zagen erg veel verkeersborden en oefenden het oversteken over het zebrapad.

Niet alleen de politie maar ook Kaatje van Ketnet bracht onze school een bezoekje.

Met k’nex bouwden we zelf auto’s en met de flowerpuzzle maakten we kleurrijke verkeersborden.

We schilderden met fluo verf een fluohesje en tekenden onszelf in het hesje met stiften. We kleefden er later ook reepjes spiegelfolie om het reflecteer effect te verkrijgen. MOOI!

Om af te sluiten tekenden we in ons vrij tekstenboek en vierden we een heus FLUO feest. JOEPIE!!!!!

dav
dav

DIAMANTENPROJECT

dav

We startten ons project met enkele onderzoeksvragen:

  • Waar vind je diamanten?
  • Hoe worden diamanten glad?
  • Hoe maak je diamanten?

Gaandeweg ons project onderzochten we dit en nog veel meer.

 

We transformeerden onze winkel in een echte juwelier. We noemden onze winkel ‘Het Blinkie Diamantje’. We schilderen ook zelf stenen om in de winkel te kunnen verkopen.

 

We deden een stenentocht in en rond de school en het park. We gingen op zoek naar verschillende soorten, vormen, kleuren, … We trokken zelf foto’s van deze stenen met de Ipad. Tijdens onze tocht ontdekten we dat er huizen waren met mooie mozaïeksteentjes.

IMG_0926IMG_0925

Natuurlijk speelden we ook in onze anderen hoeken met verschillende (edel)stenen en diamanten. We speelden diamantrace, bouwden creaties met stenen, maakten pikhouwelen met blokjes, stenen wassen/onderzoeken, …

 

We tekenden met wasco’s diamanten en schilderen erover met zwarte ecoline om een mijn te maken. Om het af te werken kleefden we er nog propjes aluminiumfolie op.

Piet de papegaai kwam voor de eerste keer langs met zijn woordkaarten. We speelden hier samen leuke taalspelletjes mee.

Aan het magneetbord hebben we geteld met diamanten.

Met verteldobbelstenen maakten we zelf een verhaal. Daarna maakten we tekeningen en zo ontstond ons verhaal ‘Jantje het diamantje. We maakten met onze tekeningen een digitaal prentenboek dat we zelf inspraken.

Jantje het diamantje

dav

Voor ons optreden tijdens de schoolkring maakten we muziek met stenen. Met pastelverf en wattenstaafjes versierden we onze eigen stenen.

 

Sabrina de mijnkabouter kwam een keertje langs in onze klas. Zij legde ons uit welke stappen er nodig waren om van een diamant een ring te maken.

  • goed zoeken in de mijn
  • uitkappen met een pikhouweel
  • ruwe diamant
  • slijpen
  • geslepen diamant
  • ring

 

Om ons project af te sluiten gingen we met krijt tekenen op de rotsen in het park. Dat was moeilijker dan op papier met al die hobbels, maar wel heel erg leuk.

 

Het eindresultaat 😀

 

Het was een superleuk project!!!

Advertenties